Inceputul noului an scolar se apropie, eveniment care vine cu bucurii, dar si cu provocari de toate cele 3 partile: pentru copii, pentru parinti si pentru profesori. Asa ca, luna aceasta, la Gamma Clinic Psychology va fi luna Educatiei si vom incerca sa-ti oferim cateva raspunsuri, care sa te ajute sa transformi scoala intr-o experienta de invatare a abilitatilor de viata, nu doar a cunostintelor.
Poate ca una dintre cele mai mari provocari pentru copii, dar si pentru parinti, o constituie realizarea temelor pentru acasa - nu de putin ori subiect de discutii ”aprinse”, care declanșează în familie o atmosferă apăsătoare. Așa că, dacă te confrunți cu problema temelor pentru acasă și a modului în care copilul tău încearcă să amâne realizarea lor, iată câteva tehnici pe care le poți folosi pentru a-i fi alături și a obține împreună rezultatele pe care le doriți:
Tehnica 1: Tehnica knock-out. Cu cat munca e mai grea si mai plictisitoare, cu atat e mai indicat sa o faci mai repede, pentru a scapa de ea. Ajuta-ti copilul sa identifice acele sarcini care s-ar incadra in folosirea acestei tehnici
Tehnica 2: Abordarea celei mai grele sarcini prima data. Logica este aceeasi cu cea aplicata in tehnica precedentă; terminați cel mai repede tema care este cea mai neplăcută. Uneori, copilul va amâna și partea temei ușoare din cauza anxietății date de partea mai grea care va urma. Așează-te și discută despre o temă sau proiect, pe care copilul tău le-a tot amânat. Roagă-l să descrie diferitele lucruri pe care trebuie să le facă și care dintre activități îi par cele mai grele.
Tehnica 3. Abordarea pe părți. Uneori copilul tău amână din cauza faptului că se simte compleșit de volumul de teme sau de mărimea unei teme. Aceasta este o problemă mare, mai ales dacă el este un perfecționist care consideră că e nevoie să știe totul înainte să fi început. În folosirea acestei abordări, copilul trebuie să facă orice în legătură cu această temă. Gradual, copilul ar trebui să fie tot mai mult și mai mult implicat în sarcină, până realizează că nu mai e atât de imposibil de realizat.
Tehnica 4. Tehnica amintire-uitare. Unii copii care au obiceiul de a amâna temele de acasă, de obicei au probleme în a fi organizați și a ști exact ce au de făcut în fiecare zi. Dacă observi că are tendința de a uita lucruri și este dezorganizat, invață-l că atunci când își aduce aminte măcar o parte din tema care trebuie făcută, să o facă pe loc.
Tehnica 5: Planul ”5 minute”. Una dintre cele mai populare tehnici pentru copiii care au dificultăți în a începe temele pentru acasă este planul ”cinci minute”, care implică, munca la o materie pe care o amână de ceva timp, câte 5 minute pe zi. Odată ce a început să lucreze la temele respective cinci minute, ar trebui să mai lucreze cinci minute și încă cinci. După cincisprezece minute de lucru, deja va fi pătruns și nu i se va mai părea așa de greu.
Poti incepe aplicarea acestor 5 tehnici cu o discutie a intregii familii (inclusiv cu copiii) despre scopul temelor pentru acasa si modul in care acestea il ajuta sa cimenteze cunostintele si abilitatile acumulate la scoala. Iar saptamana viitoare, vom continua cu urmatoarele 5 tehnici pe care le poti folosi pentru a-ti ajuta copilul sa nu mai amane temele, si, poate pe care le poti utiliza chiar tu atunci cand te surprinzi amanand niste sarcini care nu-ti sunt chiar pe plac.
Cu drag,
Psihoterapeut de familie Raluca Ferchiu Gamma Clinic Psychology by Gamma Institute https://www.gammaclinic-psychology.ro/specialisti
Articol inspirat din cartea ”Da, poti! pentru parinti. Cum sa cresti performanta copilului la scoala” - Michael E. Bernard